بازيهاي کامپيوتري چگون به مغز ما کمک مي کنند؟

Print Friendly

۲۹،۰۰۰ دانشمندان علوم اعصاب در نشست سالانه خود در ماه اکتبر در شیکاگو ، به بحث و تبلادل نظرات خود در باره تحقيقات صورت گرفته در علوم اعصاب و روان پرداختند. جالب است که تعدادي از اين مطالعات بر روي اثرات بازي هاي ويدئويي بر روي مغز بوده است. تحقيقاتي که تا کنون سابقه نداشته.

اکثر رسانه ها در تبليغات منفي خود درباره بازي هاي کامپيوتري، داشتن صحنه هاي خشونت بار، آسيب هاي اجتماعي اين بازي ها، مشکلات پزشکي و حرکتي را مورد برسي قرار داده اند ولي هيچ وقت از اثرات مثبت اين بازي ها صحبتي نشده و تحقيق علمي در اين باره صورت نگرفته.

بازي هاي کامپيوتري به طور فزاينده اي پيشرفت کرده اند به طوري که اين بازي ها دنياي واقعي را به صورت کاملاً مجازي در اختيار کاربران خود قرار ميدهند. اين در حاليست که تعداد افرادي که از اين بازي ها استفاده مي کنند بسيار زياد شده و دانشمندان بهتر مي توانند اثرات اين بازي ها را روي مردم مورد برسي قرار دهند.

بازي هاي کامپيوتري چگونه باعث تقويت مغز مي شوند؟
برخي از اين مطالعات در چگونگي پاسخ به محرک هاي يکسان در افرادي که بازي کامپيوتري انجام مي دهند و آنهايي که هرگز از اين بازي ها انجام ندادند.نشان داده است کاربراني که بازي هاي ويدئويي انجام مي دهند واکنش سريعتري به محرک ها داشته و مسايل را سريعتر درک مي کنند. در اين باره شنک که یک دانشجوی دکترا در موسسه علوم اعصاب شناختی در دانشگاه روهر بوخوم است، تحقيقاتي را صورت داده است.
در اين آزمايش که نتايج آن در کنفرانس ارائه شد مشخص شد کاربراني که در طول هفته بيشتر از ۲۰ ساعت بازي مي کنند پازل هاي يکسان را سريعتراز کاربران معمولي حل مي کنند. اين تحقيق با  تصويربرداري MRI مشخص کرد که تعداد سلولهاي بيشتري درگير حل مسئله مي شوند.
بازي۱
اين اسکن نشان داد که افرادی که بازی های ویدئویی انجام مي دهند در طول بازي قسمتهاي، قشر فرونتال و هیپوکامپ، که یادگیری و حافظه را تشکيل ميدهند و همچنین قشر سینگولیت خلفی و پريکونئوس که اغلب با حافظه اپیزودیک و یادگیری فضایی در ارتباط است بيشترين فعاليت را دارند.
آنچه در مورد این نوع از یافته های جالب این است که مغز گيميرها در حل یک مسئله منحصر به فرد در بازي مي توانند سريع راه هاي جديد را بيابند و اين راه ها براي استفاده در ديگر مراحل بازي به خاطر سپرده و استفاده کنند.
در مقاله دیگری که در اين کنفرانس ارائه شد(و مجله علوم اعصاب منتشر شده) توسط محقق دانمارکی گرگوری کليمنسون ، فوق دکترا در دانشگاه کالیفرنیا در ارواین، ایده  “غنی سازی محیط زيست”
را ارائه داد.
براي روشن شدن اين تخقيق آوردن يک مثال ضروريست. اگر یک سگ را در محیطي که داراي محرک های بیشتری، مثل انواع اسباب بازي هاي جديد، لانه هاي جديد و يا بزرگتر باشد قرار دهند، سگ عملکرد بخش هیپوکامپ خود را بهبود مي بخشد. اين بخش مسئول يادگيري است. این پدیده براي بسياري از حيوانات ثابت شده است، و برای انسان هم ممکن است درست باشد: اگر مغز ما در معرض طیف وسیع تری از فضاها و تجارب باشد، می تواند شناخت ما را بهبود بخشيده و حتی باعث کاهش سرعت واکنش به محرک ها باشد.
بازي ۲نورون های ناحیه هیپوکامپ
دکتر کليمنسون در بخش ديگري از تحقيقات خود دريافت افرادي که در حين بازي هاي ۳D که مکانهاي جديد را جستجو مي کنند و آدرسها را سريعتر پيدا مي کنند در واقيت نيز همانقدر سريعتر عمل مي کنند و چنانچه در شهر هايي که اصلاً آشنايي با آن ندارند از اين مزيت شناختي استفاده کرده و سريعتر به مقصد مي رسند.
دکتر کليمنسون همچنين دريافت بازي هايي که به صورت ۳D بوده و پيچيدگي بيشتري نسبت به بازي هاي موبايل و يا ۲D و ساده دارند، بخش هيپوکامپ گيمر ها فعاليت بيشتري دارد. در اين تحقيق مشخص شد کاربراني که هم بازي هاي ۳D و هم ۲D را انجام مي دهند باز هم سريعتر هستند.
بازي۴
 در تحقيق ديگري که بر روي ۳۰ نفر از کاربراني که تاکنون سابقه بازي نداشته اند صورت گرفت مشخص شد. ابتدا از آنها اسکن MRI گرفته شد. و سپس به سه گروه تقسيم شدند، يک گروه که هيچ بازي انجام ندهند، گروه دوم بازي پرندگان خشمگين را که يک بازي ۲D است را انجام دهند و گروه سوم هم بازي سوپر ماريو ۳D را انجام دهند بعد از ۱۰ روز که دوباره از آنها اسکن شد ديده شد که افراد گروه سوم (۳D)از گروه دوم ، و گروه دوم (۲D) از گروه اول سريعتر پاسخگو هستند.
 در نهايت مشخص شد استفاده از بازي هاي ويدئويي مي تواند توان يادگيري افراد را بيشتر کند.
در حال خاضر دکتر کليمنسون و همکارانش بر روي اين موضوع تحقيق مي کنند که آيا بازي هاي ساده اي مثل سوپر ماريو ۳D مي تواند جلوگيري از زوال عقلي افراد مسن کند و يا اين فرايند را به تأخير بياندازد.
تحقيقات ديگري در همين راستا توسط ديگر محققين در حال انجام است، که ببينند آيا اين بازي ها مي توانند بهبودي در افزايش ديگر بخشهاي مغز ايجاد کنند، اين تحقيقات در حالي انجام مي شود که تنها ۳۰ سال از حضور دنياي مجازي مي گذرد و اين زمان براي بدست آوردن نتايج معتبر خيلي کم است.
اما بايد اين تفکر را که بازي هاي رايانه اي خيلي بد و يا خيلي خوب هستند تغيير کند و کاربران بتوانند به اندازه کافب از اين بازي ها استفاده کرده و لذت ببرند.
برگرفته از gizmodo
0 مي پسندم

به اشتراک گذاری این مقاله


مطالب مرتبط

پاسخ دهید

براي ثبت ديدگاه خود مي توانيد با يکي از اکانت هاي خود وارد شويد



نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *