چقدر از سيب زميني مي دانيد؟

Print Friendly

تحقيقات نشان مي دهد که سيب زميني ماده ي غذايي بسيار مغذي است که حتي کساني که در رژيم لاغري به سر مي برند هم مي توانند از آن استفاده کنند و نيازي به حذف آن از برنامه رژيم غذايي نيست. در اينجا به هفت حقيقت درباره سيب زميني اشاره مي کنيم،

پس با ديجيتِ همراه باشيد.

  • تمام قسمت هاي سيب زميني (حتي پوست آن) مغذي است.

هميشه بهتر است که تمام قسمت هاي سيب زميني حتي پوست آنرا نيز مصرف کنيد. يعني به همان اندازه که قسمت داخلي آن مغذي است، پوست آن نيز حاوي مواد مغذي مي باشد.

  • تنها داراي ۱۱۰ کيلوکالري انرژي است.

اين ميزان کالري پاييني است اما به شرط آن که به سيب زميني خود کره و يا خامه اضافه نکنيد و يا اين که آن را در روغن سرخ نکنيد که با انجام اين اعمال نه تنها سيب زميني مفيد نخواهد بود بلکه تبديل به يک ماده چاق کننده و مضر خواهد شد. بنابراين اگر درباره کم کالري بودن سيب زميني صحبت مي کنيم منظورمان مصرف آن به صورت پخته يا پوره است.

  • حاوي ۲ گرم فيبر است.

وجود فيبر در غذا مزيت هاي زيادي دارد. اول اينکه به احساس سيري کمک مي کند دوم اينکه کلسترول خون را پايين مي آورد و دست آخر اين که به درمان يبوست کمک زيادي مي کند.

۴- ۴۵ درصد از نياز روزانه بدن به ويتامين C را فراهم مي کند.

جالب است بدانيد که ميزان ويتامين C موجود در سيب زميني برابر با ويتامين C موجود در يک گوجه فرنگي با سايز متوسط است. ويتامين C يک آنتي اکسيدان قوي است که به افزايش سيستم ايمني بدن کمک مي کند و باعث سلامت پوست شما مي شود.

۵- منبعي سرشار از ويتامين B6 است.

يک سيب زميني ده درصد از نياز روزانه شما به ويتامين B6 را فراهم مي کند. ويتامين B6 نقش مهمي در تبديل غذا به انرژي دارد.

۶- حاوي ۶۲۰ ميلي گرم پتاسيم است.

خوب است بدانيد با اين که اکثر مردم فکر مي کنند که موز بالاترين ميزان پتاسيم را دارا مي باشد، اما يک عدد سيب زميني بيش از يک عدد موز پتاسيم دارد. پتاسيم به حفظ فشار خون طبيعي کمک مي کند.

۷- حاوي ۶ درصد آهن است.

نقش مهم آهن انتقال اکسيژن در سرتاسر بدن ماست. بدون وجود مقدار کافي آهن در بدن، شما بيشتر وقت ها احساس خستگي و بي حالي خواهيدکرد.

حال که به اهميت سيب زميني پي برديد، بهتر است بدانيد که چگونگي طبخ سيب زميني بسيار مهم است تا موادمغذي آن حفظ شده و تبديل به يک ماده ي مضر و چاق کننده نشود.

سيب زميني پخته(بخار پز) يا تهيه شده در ماکروفر

در اين حالت مي توانيد آن را با سس خردل، پنير کم چرب و يا تخم مرغ پخته نوش جان کنيد.

پوره ي سيب زميني

در اين حالت مي توانيد آن را با مقدار کمي پنير پارمسان ميل نماييد.

سيب زميني کباب شده

که با استفاده از آتش يا در داخل فر گاز مي توانيد سيب زميني کبابي تهيه کنيد که البته بسيار هم خوشمزه است! در اين حالت بهتر است که سيب زميني کباب شده را با روغن زيتون و کمي نمک و فلفل (و اگر رزماري در اختيار داريد) ميل کنيد.

خوب است از امروز در رژيم غذايي خود، براي سيب زميني هم جايي باز کنيد و از خوردن اين ماده بسيار مفيد لذت ببريد به شرط آن که آن را سرخ شده و يا به صورت چيپس مصرف ننمايي!

 

هشدارها

  • سيب زميني به دليل نشاسته ي بالايي که دارد براي افراد مبتلا به ديابت توصيه نمي شود و اين افراد بايد زيرنظر پزشک آن را مصرف نمايند.
  • از خوردن قسمت هاي سبزرنگ سيب زميني جداً خودداري کنيد زيرا حاوي مواد سمي و سرطان زاست
  • جوانه هاي سيب زميني سمي هستند و حتماً بايد آن ها را دور بيندازيد.
  • سيب زميني پخته شده اگر در دماي محيط بماند پس از چند ساعت غيرقابل خوردن مي شود پس براي نگه داري بايد آن را در يخچال بگذاريد.
  • سيب زميني پخته شده را در آب نگه نداريد چون باعث توليد ميکروب مهلکي به نام Ciluo protuo مي گردد.
0 مي پسندم

به اشتراک گذاری این مقاله


مطالب مرتبط

پاسخ دهید

براي ثبت ديدگاه خود مي توانيد با يکي از اکانت هاي خود وارد شويد



نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *