تفاوت خودروهای کراس اور و شاسی بلند

Print Friendly

عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: آمار واردات خودرو و البته مشاهدات خیابانی، نشان از هجوم خودروهای اصطلاحاً شاسی‌ بلند به بازارهای کشور دارد. متعاقب این استقبال زیاد، خودروسازان ایرانی هم در دو سال گذشته مشغول تهیه محصولاتی در این رده در سبد محصولات خود بوده‌اند.

او در خصوص تفاوت کراس‌ اور و شاسی‌ بلند افزود: خودروهای بیابانی (Off-road) که همه آنها دو دیفرانسیل هستند، قادرند در جاده‌ های خاکی و بیابانی حرکت کنند. برای این منظور بایستی به‌صورت شاسی‌ بلند ساخته شوند. خودروهای شاسی‌ بلند روی جاده آسفالت به نرمی خودروهای عادی نیستند. یک دسته از خودروهای بیابانی با ظاهر اسپورت و سواری بهتر تحت نام خودروهای شاسی‌ بلند یا دقیق‌ تر بگوییم خودروهای کاربردی ورزشی (SUV) شناخته می‌شوند که کاربرد آنها بیشتر در جاده است تا بیابان است.

کاکایی افزود: کلمه Crossover به دسته‌ ای از خودروها گفته می‌ شود که مشخصه‌ های خودروهای شاسی‌ بلند و خودروهای استیشن و هاچ‌ بک را به‌صورت ترکیبی داراست. می‌ توان گفت این خودروها همان خودروهای سواری متوسط هستند که ظاهر اسپورت به آنها داده شده است.

توسان و سانتافه از پرطرفدارترین خودروهای شاسی‌بلند وارداتی هستند. خودرو S5 جک از کرمان موتور و S7 هایما از ایران‌ خودرو هم نمونه‌ هایی از تولیدات داخلی است. خودرو کپچر رنو و H30 کراس دانگ‌ فنگ از ایران‌ خودرو و چانگان سایپا از موارد دیگری است که در این رده قرار می‌ گیرند. البته برندهایی مانند لیفان ام.وی.ام. با تولید داخلی در زمره این محصولات قرار می‌ گیرند. جالب اینجاست که در برخی موارد خودروهای جدید شاسی‌ بلند که قیمت گران‌ تری هم از خودروهای سدان تولیدی دارند، بیشتر مورد استقبال بازار قرار گرفته است.

او گفت: در دیدگاه عمومی شباهت زیادی بین این نوع خودروها و شاسی‌ بلندها وجود دارد، ولی این دسته از نظر رانندگی بیشتر به خودروهای معمولی شبیه‌ اند. اما جایگاه این خودروها از نظر عملکرد به استیشن بیشتر نزدیک است؛ ولی خودروسازان از این نام جدید برای فروش بهتر استفاده کرده‌ اند. حتی ظاهر برخی از این خودروها شبیه خودروهای شاسی‌ بلند است. برخی مشخصه‌ های ظاهری مهم این خودروها عبارتند از: ارتفاع بدنه و مرکز جرم بالاتر، فاصله بیشتر از زمین نسبت به خودروهای معمولی ولی کمتر از خودروهای شاسی‌ بلند. این خودروها متنوع هستند و می‌ توانند از انواع دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل باشند. اما در هر حال خودرو بیابانی به شمار نمی‌ روند.

این استاد دانشگاه افزود: از آنجا که این نام (کراس اور) جدید است، خودروسازان انواع خودروها را تحت این نام قرار داده‌اند و برای ایجاد فرق بین آنها از تقسیم‌ بندی کراس آور کوچک (Mini)، جمع و جور (Compact)، متوسط (Mid-sized) و بزرگ (Full sized) استفاده می‌کنند.

او گفت: واقعیت این است که در دنیا این خودروها به نام شاسی‌ بلند معروف نیستند. اما ما ایرانی‌ها اصطلاح شاسی‌ بلند را به کار می‌ بریم. به عنوان یک متخصص خودرو، در ۲۰ سال گذشته تاکنون مطلبی در زمینه دلیل این نام‌ گذاری بر‌خلاف نام‌ گذاری‌ های بین‌ المللی (که به جنبه جاده‌ ای یا ورزشی آن توجه می‌ شود)، نیافته‌ ام. اما به نظر می‌ رسد آنچه توجه مردم ایران را به این نوع خودروها جلب کرده است، بلندی آن نسبت به خودروهای سواری عادی است.

 

1 پسند شده

به اشتراک گذاری این مقاله


مطالب مرتبط

پاسخ دهید

براي ثبت ديدگاه خود مي توانيد با يکي از اکانت هاي خود وارد شويد



نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *