کشف یک کهکشان که تقریبا به طور کامل از ماده تاریک ساخته شده است!

Print Friendly

اندازه بزرگی یک کهکشان فقط به تعداد ستاره های  آن نیست. به تازگی یک گروه تحقیقاتی بین المللی یک کهکشان در خوشه کما، سنجاقک ۴۴ کشف کرده اند که ۹۹٫۹۹ درصد آن را ماده تاریک تشکیل داده است. از لحاظ اندازه جرم آن می توان گفت که به اندازه کهکشان راه شیری ما است، اما ستاره های آن به مراتب کمتر است. این تیم تحقیقاتی شناسایی این کهکشان نامرئی را که از ماده ی اسرار آمیزی ساخته شده، بر اثر حرکت ستارگان کمی که در آن قرار دارد که به واسطه یک نیروی گرانشی حول ماده تاریک حرکت می کنند، شناختند. جرمی که اگر نباشد ستاره ها به سادگی از مدار خارج می شوند.

روبرتو ابرهم تیم می گوید مطالعه در مورد سنجاقک ۴۴ می تواند بسیاری از پرسش ها را جواب دهد. هنوز نمی دانیم که چگونه یک کهکشان از ماده تاریک در این مقیاس ساخته شده است. نمونه های قبلی که دیده شده اند بسیار کوچکتر است. و این امکان وجود دارد که با توجه به شکل بندی ستاره ها در این کهکشان که بسیار متراکم هستند، نمونه های مشابه دیگری هم پیدا شود. امید است یک کهکشان مشابه نمونه ذکر شده در نزدیکی ما پیدا شود، تا باعث افزایش شانس پیدا کردن جواب در مورد نحوه ساخت ماده تاریک شود.

منبع: Astrophysical Journal Letters