اجرای طرح پایلوت بازیافت بخار بنزین

Print Friendly

محققان پژوهشگاه صنعت نفت سیستم نانوجاذبی را برای بازیافت بخارات هیدروکربنی ناشی از بنزین را بازیافت و مجدداً به چرخه سوخت وارد کردند این محققان امیدوارند پایلوت این تحقیقات را در یکی از پمپ‌بنزین‌های تهران اجرایی کنند.

دکتر علی‌مراد رشیدی مجری طرح با تاکید بر اهمیت بازیافت بخارات بنزین در پمپ‌بنزین‌ها گفت‌: زمانی که تانکرها اقدام به وارد کردن سوخت بنزین به مخازن در پمپ‌بنزین‌ها می‌کنند بخارات هیدروکربنی زیادی تولید می‌شود.

وی از طراحی و ساخت سیستمی در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در قالب طرح کهاب (طرح کاهش هدررفت بخارات هیدروکربنی) عرضه کردیم.

رشیدی با بیان اینکه این سیستم یک نوع نانوجاذب است، خاطرنشان کرد: این نانوجاذب‌ها در ایستگاه‌های پمپ‌بنزین نصب می‌شود و بخارات هیدروکربنی که به اتمسفر وارد می‌شود را جذب می‌کند.

به گفته وی، این سیستم جذب در حالی که بنزین از تانکرها به مخازن سوخت در پمپ‌بنزین‌ها تخلیه می‌شود فعال و کلیه بخارات منتشر شده به مخزن وارد می‌شود.

مجری طرح با تاکید بر اینکه در این سیستم بخارات بنزین بازیافت و مجدداً وارد چرخه سوخت می‌شود، اضافه کرد: با نصب این سیستم در هر ایستگاه پمپ‌ بنزین حدود ۲۵۰ لیتر در روز از هدررفت بنزین جلوگیری می‌شود. ضمن آن که موجب افزایش ارزش افزوده و کاهش آلودگی‌های زیست‌ محیطی خواهد شد.

رشیدی از اجرای پایلوت این طرح در یکی از پمپ‌بنزین‌های تهران خبر داد و یادآور شد: اولین مدل مهندسی سیستم بازیافت بخارات بنزین تا چند ماه آینده در یکی از پمپ‌بنزین‌های تهران نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به جزئیات این نانوجاذب تاکید کرد: در ساختار جاذب‌های رایج، از کربن فعال استفاده می‌شود از این رو این نوع جاذب‌ها دارای ظرفیت جذب محدودی هستند ولی ما در این پروژه تحقیقاتی با استفاده از ساختارهای نانو، نانوجاذب‌هایی را جایگزین جاذب‌های کربن فعال کردیم که قدرت جذب آن را یک‌ونیم برابر افزایش داده است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه نمونه‌ای از این جاذب‌ها را در سال قبل برای خودروها تولید کرده‌ایم، توضیح داد: در خودروها مخزن جاذبی وجود دارد که میان موتور و باک بنزین قرار می‌گیرد و زمانی که موتور خاموش است بخاراتی که در لاین سوخت خودرو تولید می‌شود، از طریق این جاذب جذب و وارد چرخه سوخت خودرو می‌شود.

به گفته وی، زمانی که به خودرو استارت زده می‌شود هوا مکش پیدا می‌کند و هرچه بخار هیدروکربنی بر روی این جاذب، جذب شده باشد به سیستم سوخت بازمی‌گردد.

رشیدی خاطرنشان کرد: در گذشته زمانی که سوخت در داخل باک خودرو وجود داشت بخارات آن وارد اتاق خودرو می‌شد ولی با تولید نانوجاذب‌ها این مشکل رفع شده است.

وی اضافه کرد: این تحقیقات درخصوص جایگاه‌های سوخت بنزین نیز ادامه یافت و با سیستم نانوجاذبه طراحی شده توانستیم بخارات بنزین را وارد چرخه سوخت کنیم.

مجری طرح به بیان عملکرد این سیستم پرداخت و گفت: سیستم طراحی دارای یک بخش خلع است و زمانی که بخار وارد سیستم می‌شود از طریق بخش خلع دستگاه بخار هیدروکربنی تبدیل به مایع می‌شود. از این طریق می‌توان بخارات هیدروکربنی ناشی از بنزین را وارد چرخه سوخت کرد.

منبع

 

0 مي پسندم

به اشتراک گذاری این مقاله


مطالب مرتبط

پاسخ دهید

براي ثبت ديدگاه خود مي توانيد با يکي از اکانت هاي خود وارد شويد



نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *