آیا استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی با هندزفری خطری ندارد؟
خطر استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بر کسی پوشیده نیست. این استفاده می تواند شامل صحبت کردن، خواندن یا فرستادن پیام کوتاه، گرفتن عکس، تماشای ویدئو و یا استفاده از گوشی به عنوان GPS باشد. در برخی از کشور ها رانندگان تنها قادر به استفاده از تلفن های خود در حالت دست آزاد (هندزفری) می باشند. با این حال، یک مطالعه جدید که در دانشگاه فناوری کوئینزلند (QUT) استرالیا انجام شده نشان می دهد حتی استفاده از تلفن همراه در حالت دست آزاد هم به واسطه اینکه حواس راننده را پرت می کند خطر آفرین است.
توسط دکتر شیمول هاک برای اندازه گیری اثرات استفاده از تلفن همراه بر زمان واکنش و عملکرد در رانندگی در مرکز تحقیقات حوادث و ایمنی جاده از یک شبیه ساز رانندگی (CARRS-Q) استفاده شد. برای این آزمایش از تعدادی راننده که در دستگاه شبیه ساز رانندگی قرار گرفتند استفاده شد. در دستگاه نیز جاده ای مجازی به همراه عابر پیاده ای که در پیاده رو در حال حرکت و در معرض دید راننده است به نمایش در آمد.
سپس عابر پیاده برای عبور از عرض خیابان اقدام کرد، درهمان حال یک تماس تلفنی به راننده شد. عملکرد رانندگان در زمانی که با تلفن صحبت می کرند چه با هندزفری چه با استفاده از دست خود ۴۰ درصد کمتر از زمانی بود که از تلفن استفاده نمی کرند.
حالا اگر سرعت اتومبیل ۴۰ کیلومتر در ساعت باشد، فاصله عکس العمل راننده برای ترمز کردن و متوقف کردن اتومبیل حدود ۱۱ متر می شود. که این تاخیر می تواند حوادث جبران ناپذیری را شامل شود.
دکتر هاک می گوید نتایج این آزمایش نشان داد که هرگونه استفاده از تلفن چه با هندزفری و چه با استفاده از دست اثرات مخربی را بر روی پاسخ به یک رویداد محیطی ساده در رانندگان به دنبال دارد. در واقع در هنگام مکالمه اطلاعات بیشتری به مغز می رسد که باعث می شود مغز برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات فعالیت قسمت های دیگری از جمله بخش بینایی را کمتر کند تا بتواند پاسخ مناسبی به مکالمه داشته باشد.
دکتر هاک همچنین افزود در این حالت رانندگان تصاویر را می بینند ولی هیچ واکنشی به آن نشان نمی دهند. وی همچنین اضافه کرد صحبت کردن راننده با سرنشینان نمی تواند چنین نتایجی را داشته باشد زیرا در زمان مکالمه چون راننده و سرنشین تقریباً در شرایط یکسانی قرار دارند و اطلاعات یکسانی را از محیط دریافت می کنند، در زمان بروز محرک بیرونی مکالمه قطع شده و حواس راننده تماماً به رانندگی معطوف می شود.
این مطالعه همچنین نشان داد زمان واکنش برای کسانی که گواهینامه رانندگی موقت دارند در مقایسه با کسانی که دارای مجوز کامل هستند اختلاف دو برابری را نشان می دهد.
دکتر هاک معتقد است که یافته های جدید این مطالعه نشان می دهد که باید قوانین مربوط به استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی کاملاً تغییر یابد ولی آیا پلیس به راحتی می تواند تشخیص دهد که شما در هنگام رانندگی با تلفن صحبت می کنید یا با سرنشین اتومبیل!؟
در واقع رانندگان باید خود به این واقعیت پی ببرند که استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که در بسیاری موارد دیگر قابل جبران نیستند.
منبع: QUT