استفاده از فیلتر سیگار در تولید آسفالت برای حفظ محیط زیست
همه ساله ۶ تریلیون سیگار تولید می شود و بیش از ۱٫۲ میلیون تن فیلتر سیگار از این تولید به عنوان زباله وارد محبط زیست می شود که علاوه بر سمی بودن امکان تجزیه آن هم به سادگی وجود ندارد! با توجه به همین مشکلات محققان دانشگاه RMIT استرالیا روش جدیدی را برای ایمن سازی این فیلترهای سیگار پیدا کرده اند و می توانند از آنها در داخل آسفالت جاده ها و مسیرها استفاده کنند.
این ایده که نمونه مشابه آن را محققان در سال گذشته برای تولید آجر استفاده کردند، نه تنها یک راه موثر برای جلوگیری از انباشت این ماده شیمیایی و سمی در محیط زیست می شود، بلکه باعث می شود که انرژی کمتری موقع تولید این گونه آجرها استفاده شود ضمن اینکه این گونه آجرها دارای خواص عایق بندی بسیار خوبی هستند.
و حالا به ریاست محقق ارشد دانشگاه RMIT استرالیا، عباس مهاجرانی، با تیم تحقیقاتی خود توانستند از فیلتر های سیگار در تولید نوعی آسفالت استفاده کنند که بسیار بهتر از اسفالت های معمول عمل کرده و آلودگی کمتری هم برای محیط زیست ایجاد می کند.
روش ساخت این آسفالت به این شکل است که ابتدا فیلترهای سیگار را با موم پارافین و قیر مخلوط می کنند تا مواد شیمیایی سمی موجود در فیلترها را درون خود حبس کنند و خارج نشود سپس این مخلوط را به آسفالت داغ در حال ساخت اضافه می کنند تا در نهایت آسفالت نهایی بدست بیاید.
در آزمایش نمونه هایی اولیه از این آسفالت تقویت شده با فیلتر سیگار، تیم متوجه شد که نه تنها می توان از این آسفالت در شرایط با ترافیک سنگین استفاده کرد بلکه این آسفالت تمایل به جذب کمتر نور خورشید را دارد که منجر حرارت کمتر آن می شود. این امر می تواند به کاهش اثر گرمایی در شهرها کمک کند ضمن اینکه هنگاه عبور عابران پیاده، گرما آزاد کمتری را برای آنها ایجاد می کند.
مهاجرانی می گوید: “این تحقیق نشان می دهد که می توان از مواد زائدی که انسان ها وارد محیط زیست می کنند، محصولات جدیدی را تولید کرد که علاوه بر کارایی بالاتر مشکل بزرگ زباله های رها شده در طبیعت را نیز برطرف کرد.” ” فیلترهای سیگار دارای صدها ماده شیمیایی سمی هستند و در حال حاضر تنها راه برای کنترل این مواد شیمیایی، استفاده از آن و محفوظ داشتن آنها برای تولید سنگ های سبک وزن و یا ترکیب آنها در آسفالت می باشد.”
این تحقیق اخیرا در مجله Construction & Building Materials منتشر شده است.
منبع: دانشگاه RMIT