جزئیاتی از سیستم صوتی اتومبیل بدون بلندگو
حتماً شما هم فکر می کنید که سازندگان خودروهای لوکس، برای اینکه صدای با کبفبت بهتری را در سیستم صوتی این اتومبیل ها ایجاد کنند از بلندگو های بهتری استفاده می کنند! تا به حال که چنین بوده ولی به تازگی برای تولید صدا در این اتومبیل ها از روش دیگری استفاده می شود، و آن تولید صدا از طریق ارتعاش بخش های مختلف داشبورد، ستون و یا سفق می باشد.
شرکت Continental (کونتینانتال) مفهوم جدیدی را در تولید صدا نام Ac2ated معرفی کرده است که به جای تولید صدا از طریق ترکیب صدای ایجاد شده توسط بلندگوهای ساب ووفر، میدرننج و تیوتر از مجموعه ای از محرک های جمع و جور کوچک استفاده کرده که ساختار آن از یک آهنربا و کویل (سیم پیچ) ساخته شده که بسیار مشابه کویل هایی که در یک بلندگو معمولی است می باشد با این تفاوت که بیار کوچک بوده که به راحتی در هر جایی می توان از آن استفاده کرد.
Continental به جای متصل کردن این محرکها به یک غشاء نوسان گر، آنها را برای تولید صدا به قطعات داخلی اتاق مثل داشبورد و … متصل می کند تا با ارتعاش آنها تولید صدا کنند. این شرکت می گوید هر بخش از کابین برای تولید فرکانس های خاصی مناسب هستند – مثلاً قسمت A-pillar (ستون کناری شیشه جلو) توانایی تولید فرکانس های بالا را دارند، رودری ها به اندازه کافی برای ایجاد فرکانس های متوسط مناسب هستند و قسمت های بزرگتر مانند پوشش سقف می توانند نقش ساب ووفر را اجرا کنند.
مشابه چنین روشی برای تولید صدا در سیستم های خانگی را شرکت TDK ارائه کرده بود هرچند زیاد مورد استفقبال قرار نگرفت. اگر چه از این روش می توان برای تولید صدا از هر سطحی استفاده کرد، اما جنس مواد و فاصله قرار گیری از هم در تولید و شدت صدا بسیار اهمیت دارد که می تواند شرایط را برای کار مشکل کند.
البته با توجه به اینکه در طراحی داخلی اتومبیل ترکیبی از عناصر مختلف استفاده شده برای اینکه بتوان صدای ۳D را داشت، برخی از تولیدکنندگان سعی دارند با سیستم های صوتی اختیاری که شامل ۱۰ تا ۲۰ بلندگو هستند چنین صدای با کیفیتی را برای سرنشینان ایجاد کنند، که استفاده از چنین سیستم هایی می تواند حدود ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم وزن و نیاز به فضایی حدود ۳۰ لیتر (۱٫۰۵ cu.ft) حجم دارند. درحالی که استفاده از سیستم صدا Ac2ated فقط ۱ کیلوگرم وزن و فقط ۱ لیتر (۰٫۰۳۵ cu.ft) فضا نیاز دارد تا همان اثر را ارائه دهد.
اولین بار چنین سیستمی در در نمایشگاه فرانکفورت، توسط Continental به نمایش در آمد.
منبع: کونتینانتال