رويارويي خودرو سازان بزرگ با اتومبيل هاي بدون راننده
گوگل و Tesla ممکن است با تمام تلاش، در راه توسعه و آزمایش و ساخت، اتومبيل هاي، خود – راننده حرکت کنند، اما تولیدکنندگان اتومبیل هم در اين راه بیکار ننشسته اند. اين مطلب را مي توان با قضاوت بر روی محصولات به نمايش گذاشته شده در نمايشگاه ديترويد ۲۰۱۶ و همچنین نمايشگاه CES 2016 هفته گذشته در لاس وگاس ديد.
جمع شدن غول هاي تکنولوژي در دره سيليکون، و توافقات حاصله، تير خلاصي بر پيکر توليد و استفاده خودرو به روش سنتي زد. اين توافق را که به عنوان بخشي از جنبش همکاری اقتصادی مي توان نام برد، با استفاده از سيستم عامل ride و يا به اشتراک گذاری خودرو مانند Lyft (در اين روش کاربران با استفاده از يک نرم افزار که بر روي تلفن همراه خود نصب مي کنند، مي توانند در صورت نياز به اتومبيل، نزديکترين اتومبيلي که توسط پايه گذار اين سيستم پشتيباني مي شود را پيدا کرده و از آن استفاده نمايند. هزينه آن نيز با تلفن هوشمن پرداخت مي شود.) و يا RelayRides (افراد صاحب اتومبيل با استفاده از يک سيستم آنلاين، مي توانند اتومبيل خود را اجاره دهند) و يا سيستم Getaround (اشتراک گذاري اتومبيل شخصي بين همکاران با استفاده از يک نرم افزار آنلاين) که امکان دسترسي بيشتر افراد به اتومبيل را مي دهد فارق از مسائل مالکيتي که شايد در اتومبيل هاي گوگل دنبال مي شود، باشد.
شرکتهاي بزرگي چون جنرال موتورز، فورد، بي ام و ، مرسدس بنز در اين راه بيشترين تلاش را دارند. آنها در پي ارائه مجموعه ای از خدمات هستند که نیازهای مشتریان خود را به بهترين شکل برآورده سازد.
در اين ميان ميتوان به مشارکت GM با Lyft و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاري اشاره کرد.
و يا اعلام برنامه حديد فورد براي به اشتراک گذاری خودرو، که اجازه می دهد تا شش نفر به اجاره یک وسیله نقلیه اقدام کنند.
BMW نيز اعلام کرد که ۳۰،۰۰۰ دستگاه از مدل i3s برقي، را با استفاده از ایستگاه های شارژ به اشتراک گذاشته است.
مرسدس بنز با استفاده از “درایو خلبان” که فن آوری آن در مدل ۲۰۱۷ E معرفي شده، و ماشین را قادر می سازد به دنبال سایر وسایل نقلیه باسرعت ۲۱۰ کيلومتر در ساعت حرکت کند، و تمامي کارها از جمله ترمز، شتاب، و فرمان بدون دخالت راننده انجام شود را معرفي کرد.
اما با اين شرايط آيا تقابل شرکت هاي چون گوگل و تسلا که طلايه دار استفاده از اتومبيل هاي بدون راننده هستند، با توليد کنندگان قديمي اتومبيل که در شرايط جديد پاي گذاردهاند، برنده اي هم خواهد داشت.
براي اينکه اين رويارويي ادامه پيدا نکند بايد، شرکت هايي چون گوگل، تسلا، مایکروسافت و آمازون به جاي اينکه از ابتدا بخواهند اتومبيلي را طراحي کرده و بسازند، با همکاري شرکت هاي سازنده اتومبيل بتوانند مدل هاي جديدي از اتومبيل ها را بسازند که هم از لحاظ ساختاري و هم نرم افزاري بسيار بهتر از نمونه هاي کنوني باشند. و همين روند باعث بوجود آمدن راه هاي جديد براي کسب و کار باشد. راهي که ممکن است روند کنوني مالکيت خودرو ها را تغيير دهد، و افراد با اشتراک گذاري خودرو، مي توانند با هزينه هاي کمتر از اتومبيل هاي مختلفي استفاده کنند.
“اما خودمونيم شما دوست داريد ماشينتون رو به کس ديگري بدهيد!”
حال بايد منتظر بود و ديد که واکنش کاربران به چنين شرايطي چگونه است.