فروش ناامیدکننده HTC 10 و محوشدن این کمپانی در بازار
درpالي که با ارائه گوشي جديد اچ تي سي ۱۰ همگان بر فروش بالاي آن اتفاق نظر داشتند اما کمپانی های چینی عرصه را بیش از پیش بر اين شرکت تنگ کرده اند و فروش این کمپانی را به پایین ترین حد ممکن رسانده اند. آمار منتشر شده نشان دهنده پیشیگرفتن برندهایی همچون Vivo و Oppo از اچ تی سی است.
اگر پیگیر اخبار حوزه فناوری و گجت ها هستید احتمالا از احوال نچندان خوش کمپانی تایوانی اچ تی سی اطلاع دارید. برندهای چینی در حال تضعیف کمپانی های قدیمی این حوزه هستند که تعدادی از آن ها را هم مانند اچ تی سی از پا در آورده اند. کارشناسان پیش بینی می کنند که امسال تنها ۱۳ میلیون گوشی هوشمند تحت برند اچ تی سی روانه بازار می شود حال آن که این میزان در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۸ میلیون دستگاه بود؛ این یعنی کاهش فروش ۲۶٫۸ درصدی برای تایوانی ها و زنگ خطر برای دیگر برندهایی که جای خود را به چینی ها و به عبارتی ارزان فروش های بازار می دهند.
کمپانی ایسوس نشان داده که نه تنها در مقابل هجوم چینی ها از خود مقاومت نشان می دهد بلکه با سیاست گذاری های صحیح می تواند در مقایسه با سال های گذشته پیشرفت کند! یکی از سیاست های صحیح این کمپانی، فسخ قرارداد با اینتل و روی آوردن به کوالکام امریکایی برای تولید پردازنده اسمارت فون هایش است. کارشناسان آمار معتقدند این کمپانی به فروش ۲۱٫۵ میلیون گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۶ دست می یابد؛ این عدد برابر با افزایشی ۳۴٫۴ درصدی در مقایسه با رکوردهای سال ۲۰۱۵ است.
در حالی که چشم امید اچ تی سی به فروش پرچمدارش، ۱۰، دوخته شده بود، خبرها حاکی از تولید فقط یک میلیون نسخه از این دستگاه است. پرچمداران چینی قدرتمند و همچنین ارزانقیمتی همزمان با اچ تی سی ۱۰رونمایی شدند که طبعا فروش این گوشی را با مشکل مواجه می کنند.
این گزارش پیشرفت برندهای چینی را نیز مورد بررسی قرار داده است. از میان برندهایی مانند هواوی، ویوو، لنوو و شیائومی، کمپانی اوپو بهترین عملکرد را در مقایسه با سایرین به نمایش گذاشته است. جالب است بدانید که اوپو در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۹ میلیون گوشی هوشمند به فروش رساند که این رقم در سال ۲۰۱۶ با افزایشی ۵۹٫۲ درصدی به ۸۰ میلیون دستگاه می رسد. مقایسه فروش ۱۳ میلیونی برند قدرتمندی همچون اچ تی سی با رقم ۸۰ میلیونی اوپو می تواند هرکسی را به تعجب وادار کند!
کمپانی دیگری که امسال توجه همه را به خود جلب کرده Vivo است. این برند در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۷ میلیون گوشی هوشمند به فروش رساند و در سال ۲۰۱۶ با افزایشی ۴۰ درصدی به ۶۶ میلیون دستگاه افزایش می یابد. برند هواوی که از همه رقیبان چینی خود شناخته شده تر است، در سال گذشته ۱۰۸ میلیون گوشی هوشمند فروخت که با افزایشی ۱۰ درصدی این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۱۹ میلیون دستگاه می رسد.
اين خبر شايد خيلي خوش آيند شرکت هاي توليد کننده گوشي هاي هوشمند نباشد، ولي قابل توجه کاربراني است که همواره به دنبال نام و نشان يک برند هستند تا کارايي هاي آن و حاضرند با هر قيمتي تنها يک گوشي مارک را تهيه نمايند، ممکن است ديگر برندهايي چون اچ تي سي ، سوني ، اپل و… اگر با همين روش ادامه دهند، تنها بتوان نمونه هاي کارهايشان را در موزه ها ديد.