مزدا اولین موتور بنزینی مشابه موتورهای دیزل را در جهان ساخت
امروزه تولید کنندگان خودرو به عمق جعبه ترفندهای خود می اندیشند تا موتورهای احتراق داخلی کارآمدتری را تولید کنند. کمپانی Infiniti سال گذشته موتوری را معرفی کرد که با متغیر کردن فشرده سازی بنزین، کارایی بالاتری را نشان می داد، اما مزدا راه حل دیگری دارد و قرار است تا در سال ۲۰۱۹، اولین موتور تجاری بنزینی که با فشردن بنزین (مشابه عملیاتی که در موتورهای دیزل انجام می شود) کار می کند و دیگر نیازی به سیستم جرغه زن ندارد را با نام SkyActiv-X تولید کند.
موتوری که مزدا طراحی کرده است به گونه ای ساخته شده که عملیات فشردن بنزین در سیلندر را به درجه ای می رساند تا منجر به انفجار شده و بدون نیاز به سیستم جرغه زن که امروزه در موتور های بنزینی توسط شمع اجرا می شود و همواره دارای مشکلاتی در تعین بهترین زمان جرغه زدن می باشد، کار کرده و تامین نیروی مورد نیاز اتومبیل را انجام دهد.
اگرچه این فرایند به نظر آشنا می آید زیرا قبالاً در موتورهای دیزلی شاهد آن بوده ایم، اما استفاده از بنزین به جای گازوئیل دارای پیچیدگی های خاصی است که نیاز به کنترل دقیق تری در هنگام فرایند احتراق دارد. نکته جالب در این موتر این است که این فرآیند اجازه می دهد تا موتور در دمای پایین تری عملیاتی شود که همین امر موجب کاهش اتلاف انرژی به صورت گرما در این موتور برخلاف موتورهای بنزینی معمول می شود.
موتوری که مزدا طراحی کرده است با مخلوط هوا و سوخت بسیار پایین تری کار می کند که باعث کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش گازهای خروجی و در نهایت منجر به کاهش صدمات وارده به محیط زیست می شود. مزدا می گوید استفاده از فرایند جدید (اختصاصی مزدا) مزایای موتورهای دیزلی و بنزینی را برای بهبود قابل توجهی در بهره وری از سوخت و کارایی موتور ترکیب می کند.
قبلاً بعضی از تولید کنندگان دیگر سعی کرده اند این فرآیند را به صورت مفهومی اجرایی کنند، اما بدست آوردن محدوده دمایی که موتورهای فشرده سازی / احتراق در آن دما به بهترین شکل کار را انجام دهند، باعث مشکلاتی شد که نتوانستند آن را اجرایی کنند.
موتور SkyActiv-X در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سوخت کمتری در مقایسه با موتور های فعلی مصرف می کند. فن آوری جدید این موتور به عنوان بخشی از برنامه Mazda Sustainable Zoom-Zoom 2030 اعلام شده که در میان این برنامه موارد دیگری چون برنامه های شرکت برای بهبود روند برق رسانی و کاهش انتشار گاز های گلخانه ای از ان جمله است.
انتظار می رود که تا سال ۲۰۱۹ خودروهای الکتریکی و سایر فناوری های الکتریکی که Mazdas در بعضی از بازارها ارائه خواهد داد را ببینیم، اما انتظار نداشته باشید شرکت مزدا دوباره به سمت موتورهای بنزینی یا دیزلی بازگردد، اما طراحان مازدا می گویند “همچنان تلاش می کند تا موتورهای با فرایند احتراق داخلی را بهبود ببخشیم.”
منبع: مزدا