نقد و بررسي: Stealth H-52 دوچرخه الکتريکي براي حرکت در مسيرهاي سخت
شرکت استراليايي Stealth با طراحي يک دوچرخه الکتريکي کراس، انقلابي در طراحي اين دوچرخه ها ايجاد کرده است.
H-52 را مهندس سابق طراحي موتور سيکلت جان کارامبلز براي شرکت Stealth طراحي کرده است. طرح اين دوچرخه که بين دچرخه کوهستان و دوچرخه نمايشي است، به مراتب قويتر و داراي سواري دلپذيرتري که مي تواند آدرنالين بيشتري را براي دوچرخه سوار به ارمغان بيآورد.
H-52 داراي موتور ۵۲۰۰ کيلو وات DC است که در وسط دوچرخه قرار دارد. بدنه اين دوچرخه از فيبر کربن ساخته شده توسط شرکت chromoly سيستم برقي و باتري ها توسط شرکت Magura و ترمزهاي هيدروليک آنرا يک شرکت آلماني ساخته است. اين دوچرخه همچنين داراي دو پدال به جاي رکاب و يک صندلي کوچک شبيه موتورکراس است، چون رکاب ندارد پس گيربکس آن هم به صورت متوالي دنده عوض مي کند بدون دسته دنده.
با توجه به اينکه H-52 داراي باتري و موتور مي باشد. و بسيار محکمتر از دوچرخه هاي کوهستان و نمايشي، ولي وزن آن تنها ۴۸ کيلوگرم است، که اين وزن از خيلي از دوچرخه هاي اين نوع سبکتر است. به دليل وزن کم و قدت خوب موتور آن در حرکات نمايشي و پرش ها بهتر از دوچرخه هاي معمولي کراس و با توجه به حرکت چرخ عقب و توانايي جابجا شدن بر روي صندلي که شبيه موتروهاي کراس مي باشد، و داشتن دسته گاز مثل موتورهاي معمولي و سيستم فنربندي خوب چرخ جلو و عقب، امکان پرشها و فرود هاي خوبي را به راکب آن مي دهد.
يک صفحه نمايش بر روي مخزن باتري ها وجود دارد که ميزان شارژ و مسافتي را که ميتوان با آنها پيمود، سرعت، توان مصرفي را نشان مي دهد. و اگر هنگامي که درحال دوچرخه سواري هستيد با کم بود باتري مواجه شديد و يا دلتان مي خواست رکاب بزنيد و حرکت کنيد، اين امکان براي شما وجود ندارد، چون پدالهاي H-52 ثابت است. و در صورت تمام شدن باتري بايد بقيه راه دوچرخه را حل بدهيد.
با يک بار شارژ کامل که در حدود ۲ ساعت طول مي کشد، مي توان حدود ۴۵ تا ۵۵ کيلومتر را طي کرد. البته با توجه به شرايط رانندگي، و اگر اين ميزان براي شما کافي نيست مي توانيد با صرف ۲۰۰۰ دلار از باتري اضافه نيز استفاده نماييد.
شرکت سازنده حداکثر سرعت H-520 را ۸۰کيلومتر در ساعت ذکر کرده است که خيلي زياد است براي يک دوچرخه، ولي شما مي توانيد با انتخاب حالت اقتصادي حداکثر سرعت را بر روي ۲۵ کيلومتر در ساعت تنظيم کنيد.
Stealth H-52 به دليل داشتن فنرهايي با قابليت بازي، به اندازه هاي ۲۰۰ ميلي متر براي جلو و ۲۵۰ ميلي متر براي چرخ عقب در عبور از مسيرهاي تنگ و سراشيبي ها و مسيرهاي ناهموار عملکرد خيلي خوبي دارد.
وجود يک شستي ترمز در زير فرمان، سمت چپ، باعث مي شود در سراشيبي ها بدون اينکه ترمزها قفل شوند، سرعت دوچرخه را کاهش دهد.
شايد H-52 را نتوان با موتورسيکلت هاي کراس و يا دوچرخه هاي الکتريکي قويتر مقايسه کرد، اما اگر از تعويض فيلتر هوا و روغن و ريختن پول به دورن باک موتور و… خسته شده ايد، H-52 گزينه مناسبي براي يک تجربه متفاوت از سواري دارد.