چند نکته درمورد جلوگيري از سرقت و پيدا کردن گوشي سرقت شده
بر خلاف شبکه هاي موبايل سارقان هميشه در دسترس هستند، و همواره احتمال به سرقت رفتن گوشي موبايلتان وجود دارد. خب در چنين شرايطي چه کارهايي ميتوان انجام داد، تا شايد بتوان گوشي را پيدا کرد و يا حداقل اطلاعات خود را پاک کنيد؟ در ادامه با ديجيت همراه باشيد
ابتدا بايد بگوييم که پيشگيري بهتر از درمان است، بنابراين مي توان با انجام چند کار ساده احتمال به سرقت رفتن گوشي را خيلي پايين آورد.
- بهتر است که گوشي هاي خيلي گران نخريد تا وسوسه کننده سارقان شويد.
- گوشي همراهتان را در جايي قرار دهيد که به راحتي قابل دسترس نباشد.
- بهتر است که در خيابان و امکان عمومي از هندزفري استفاده کنيد، زيرا در اين حالت گوشي در دسترس نيست تا به راحتي دزديده شود.
- بهتر است بعد از خرید گوشی اکانت گوگل یا اپل آی دی خود را روی آن فعال کنید تا در صورت مفقود یا گم شدن بتوانید از طریق سایت های مرتبط آن را قفل کنید یا اطلاعاتتان را پاک کنید.
- هنگام خرید گوشی به فروشندگان معتبر مراجعه کنید و حتما سریال گوشی را با جعبه مطابقت دهید تا هنگام مفقود شدن یا سرقت دستگاه به مشکل برنخورید.
اما در چنين حالتي چه کارهايي مي توان انجام داد
بهتر است قبل از هر اقدامی به سایت اپراتور موبایلتان مراجعه کنید و طبق دستورالعملي که ارائه شده است، سریال گوشی را برای آنها ارسال کنید.
در همراه اول به یکی از دو روش زیر سریال گوشی را برای اپراتور ارسال کنید:
يا از طریق شماره گیری کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰* و يا ارسال يک پيامک به شماره ۲۱۴۱ حاوي سريال ۱۰ رقمي گوشي به سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول.
بعد از ارسال سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جستجوی گوشی مفقود شده می پردازد و در پایان، در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی ربط پیگیری کند. در صورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.
در ایرانسل، میتوانید از طریق ارتباط با مرکز تماس ایرانسل نسبت به مسدود نمودن آن اقدام کنید. (ارتباط با مرکز تماس ایرانسل از طریق شماره ۷۰۰ یا ۷۰۳۳ از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ از سایر خطوط امکانپذیر است.)
ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست، نتیجه ردیابی به خط ایرانسلی که از طریق آن با سامانه پیامکی تماس گرفته اید ارسال می شود. در صورت منفی بودن پاسخ، می توانید پس از گذشت ۵ روز مجددا نسبت به درخواست ردیابی اقدام کنید. در صورت مثبت بودن نتیجه ردیابی، پیامکی حاوی کد پیگیری و تاریخ ردیابی دریافت می کنید. با در دست داشتن کد پیگیری و تاریخ ردیابی به مراجع قضایی مراجعه نمایید و نامه قضایی دریافت کنید. اصل نامه را به شرکت ایرانسل تحویل دهید و با مراجعه مجدد به مراجع قضایی پیگیر دریافت نتیجه ارسالی از ایرانسل باشید.
در حال حاضر تنها همراه اول و ایرانسل در سایتهای خود این امکان را فعال کردهاند. راه دیگر مراجعه مستقیم به مراجع قضایی و طرح شکایت است؛ البته برای این کار هم باید شماره سریال گوشی مفقودی را همراه داشته باشید.