درجا گرم کردن موتور خودروهاي بنزين سوز در زمستان به آنها آسيب بيشتري مي رساند
اگر شما هم از آن دسته رانندگاني هستيد که در فصل زمستان، موتور خودرو بنزين سوز خود را درجا و در حالي که خودرو درحال حرکت نيست گرم مي کنيد، بدانيد که سخت در اشتباهيد. در حقيقت شما با اين کارتان، آسيب بيشتري به موتور خودرويتان مي زنيد.
تا به حال عقيده بر اين بود که گرم کردن موتور خودرو پيش از حرکت، به سلامت موتور آن کمک مي کند، فرضيه اي که ديگر منسوخ شده است.
به تازگي محققين آزمايشگاه ملي واقع در ايالت ايلي نويز آمريکا به اين باور رسيده اند که در زماني که شما خودرو را درجا گرم مي کنيد، علاوه بر هدر رفت سوخت، مانع رسيدن روغن به اجزاي مهم خودرو مثل سيلندرها و پيستون ها مي شويد.
در شرايط عادي موتور خودرو مخلوطي از هوا و بخار بنزين را وارد سيلندر مي کند، پيستون آن را فشرده مي کند، سپس يک جرقه شمع، اين مخلوط فشرده شده را مشتعل مي کند، اين انفجار باعث حرکت پيستون به سمت پايين و حرکت موتور مي شود.
اما در زمستان که هواي بيرون سرد است، بنزين تبخير نمي شود. براي جبران اين کمبود، موتور خودرو بنزين بيشتري به مخلوط هوا و بخار سوخت تزريق مي کند تا حدي که ميزان بنزين ورودي به بيشترين مقدار مي رسد. و درست در همين جا مشکل شروع مي شود چون با فرستادن سوخت اضافي به محفظه ي احتراق، مقداري از آن بر روي جداره هاي سيلندر مي نشيند، از آنجا که بنزين يک حلال بسيار قوي است، روغن موجود در جداره هاي سيلندر را حل مي کند و در جداره هاي سيلندر روغني برجا نمي ماند و از بين رفتن روغن در طولاني مدت باعث سايش رينگ، پيستون و بوش سيلندرها مي شود که در نهايت عمر موتور ماشينتان کوتاه تر مي گردد.
يک مشکل ديگر در هنگام گرم کردن درجا اين است که در اين حالت موتور گرم مي شود ولي ديگر قطعات از جمله گيربکس همچنان سرد است، حالا وقتي که شروع به حرکت مي کنيد، اگر شروع به حرکت سريع کنيد، گيربکس ماشين صدمه مي بيند.
راه حل
بهترين راه براي گرم کردن موتور خودرو اين است که با خاموش شدن چراغ روغن و عادي شدن شرايط تقريباً بعد از يک دقيقه، با سرعت کم و با دور موتور پايين، شروع به حرکت نماييد و از فشار دادن پدال گاز و افزايش سرعت پرهيز نماييد. در اين حالت پس از طي مسافتي، هم موتور و هم گيربکس، کم کم گرم مي شوند تا همه چيز به حالت عادي در آيد.