اختراع سیستم کنترل دمای لاستیک توسط مرسدس بنز
ثبت اختراعات گوناگون ثابت می کند که خودروسازان بهصورت بی وقفه به ایجاد تحول در صنعت خودرو فکر می کنند و آخرین سیستم کنترل دمای لاستیک ها یک نمونه از طراحی خلاقانه است.
لاستیک ها بدون شک یکی از مهم ترین اجزای خودرو مي باشند که به عنوان رابطی بین خودرو و جاده عمل می کنند و کشش و چسبندگی خودرو را تأمین می نمایند. همه ی این نقش ها چرایی اهمیت فوق العادهی محافظت از لاستیک ها مخصوصاً از نقطه نظر ایمنی را توضیح می دهد.
اختراع دایملر سیستمی را شامل مي شود برای جلوگیری از افزایش يا کاهش بیش از حد دمای لاستیک ها، در واقع با تنظيم دماي لاستيک ها ميزان اصطکاک آنها در جاده هاي برفي و يخ زده و جاده هاي خشک تنظيم مي شود.
روش کار به اين صورت است که آبي که در اطراف شیشه جلو و عقب مثل آب باران، یخ ذوب شده و… وجود دارد را جمع آوری کرده و در مخزني نگه داري مي کند. سپس با توجه به دماي محيط اين آب را گرم و يا سرد مي کند و در مواقعي که نياز باشد، زمان هايي که لاستيک خيلي گرم شده و يا در هواي سرد و جاده هاي برفي، با اسپري اب به لاستيک ها دماي لاستيک را متعادل کرده تا چسبندگي آن افزايش يابد.
حسگرهای کنترل کننده ی دما که در هر لاستیک قرار گرفته است، تعيين کننده ميزان و دماي مناسب پاشش آب براي هر لاستيک مي باشد.
دایملر می گوید که تنها عیب این سیستم مقدار آب موجود در سیستم است که به خاطر اندازه ی مخزن محدود بوده و اگر پر نشود، کارکرد سيستم مختل مي شود.