چه زمانی باید دیسک و صفحه کلاچ تعویض شوند؟
دوستان و یا رانندگان عزیزی که هر روز ماشین خود را روشن و به سر کار یا به مسافرت میروید خوب میدانید که در هر بار فشار دادن کلاچ خودرو چند قطعه با هم درگیر شده تا بتوانند قدرت موتور را به چرخ انتقال دهند و باعث حرکت شما شوند. باید به این نکته توجه کرد که سیستم کلاچ خودرو بعد از گذشت ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر نسبت به نوع رانندگی باید تعویض و یا در حد امکان رگلاژ شود. همانطور که گفته شد این موضوع بستگی به نوع رانندگی شما دارد.
به طور مثال، اکثر رانندگان خانم، در ابتدای رانندگیشان، اکثر اوقات پای خود را بر روی کلاچ نگه میدارند و حتی در سرعت نیز پای خود را آهسته بر روی کلاچ گذاشته تا در مواقع ضرور آن را بفشارند! خب همین موضوع باعث کمی درگیری صفحه کلاچ شده و در طولانی مدت شما را مجبور به تعویض صفحه کلاچ میکند.
یا از سوی دیگر، رانندگانی که در مسیرهای برون شهری فعالیت دارند و ترافیکی پیش روی خود ندارند، ممکن است گاهی تا ۷۰ یا ۸۰ هزار کیلومتر هم نیازی به تعویض صفحه کلاچ پیدا نکنند. اگر با خودروی خود در شهر فعالیت میکنید، قطعا این میزان به دلیل ترمز و حرکت زیاد، نصف خواهد شد.
حال در اینجا سعی میکنیم تا به چند موضوعی که نشان میدهد باید دیسک و صفحه تعویض شوند اشاره میکنیم:
۱ – یکی از نشانههای زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما ماشین را در دنده ۱ گذاشته و کلاچ را رها میکنیم موتور و اتاق خودرو به لرزه میافتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است. این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.
۲ – شاید پیش آمده باشد که نزد تعمیرکاری رفته و از او خواسته باشید تا صفحه کلاچ شما را تست کند! خب او دوری با خودرو میزند و به شما میگوید. آیا تا به حال فکر کردهاید که تعمیرکار چگونه این کار را میکند؟!
وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها میکنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛ به همین سادگی!
۳- در سر بالایی نیمه شدید، اگر نیاز به تعویض دنده به شمارههای سنگین زیاد مشهود بود، نشانهای برای تعویض صفحه کلاچ است.
۴- شاید برای شما نیز پیش آمده که پشت فرمان متوجه شوید، ماشین زیاد گاز میخورد ولی حرکت و شتاب خوبی ندارد! خب، باید دست به جیب شوید.
۵- گاه پیش میآید که دنده های خودرو، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می افتد. این مشکل در ترافیک های سنگین نیز به وضوح مشاهده میشود.
همانطور که در بالا اشاره شد، بسته به نوع رانندگی می توان تمامی این ۵ مورد را زود یا دیرتر از حد استاندارد عمر مفید یک خودرو مشاهده کرد، ولی تجربه در خودروهای ایرانی با ترافیک حال حاضر کمتر از ۴۵ هزار کیلومتر نیست. پس با یک رانندگی معقول و کم شتاب می توان تا ۷۰ هزار کیلومتر عمر کلاچ خود را افزایش دهیم. در حال حاضر دیسک و صفحههای چینی بازار را قبضه کردهاند. در حد امکان برای تعویض دیسک و صفحه از جنس مرغوب و تعمیر کار خوب و آشنا به کار استفاده کنید چون با تعویض نشدن یک کاسه نمد در سیستم کلاچ خودرو شاید کلاچ شما ۲۰ هزار کیلومتر هم کار نکند!
من شخصا خیلی دوست دارم هر صدوپنجاه هزار کیلومتر دیسک و صفحه ماشینمو عوض کنم ولی متاسفانه ماشین ندارم من چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
اگر خیر باشد انشاالله خدا نصیبتان کند
باسلام اگرخودرو دردنده ۴حین حرکت خاموش کرد نیازبه تعویض صفحه کلاج نیست واگرحرکت کرد وخاموش نشد باید تعویض گردد پس لطفا دنده ۲ را به دنده ۴ اصلاح کنید خودم علاوه برمدرک کارشناسی دارای دیپلم اتومکانیک میباشم واینکار را بارها امتحان کرده ام
دوست گرامی با تشکر از دیدگاهی که ارسال فرمودید باید در نظر داشت که هرچه قدرت موتور اتومبیل بیشتر باشد، گفته شما صحیح تر است ولی در مورد اتومبیل هایی که قدرت چندانی ندارند و یا در شرایط بدی نگه داری شده و سرویس های دوره ای خود را کامل نکرده اند، استفاده از دنده ۲ کمی معقولانه تر است.
الکی اطلاعات غلط ندید
من با پراید مدل ۸۴ نزدیک به ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر رانندگی کردم و هنوز صفحه اش رو تعویض نکردم
هیچ ماشینی تا ۴۰۰۰۰ هزارتا نیاز به تعویض نداره
اینکه شما در چه شرایط محیطی رانندگی کرده اید در زمان تعویض صفحه کلاچ بسیار موثر است، مثلاً رانندگی در شهر هایی که دارای خیابان های بدون ترافیک، بدون سربالایی و بدون دست اندازها و سرعت گیر می باشد مصرف دیسک و صفحه کلاچ را بشدت پایین می آورد. ضمن اینکه نوع رانندگی نیز بسیار موثر است، افرادی که مدام پایشان بر روی کلاچ قرار دارد زمان تعویض صفحه کلاچ اتومبیلشان بسیار زودتر فرا می رسد