سيستم شارژ جديد براي اتومبيل هاي برقي، شارژ کامل تنها در ۱۵ دقيقه!
دانشمندان سوئیسی یک ایستگاه شارژ نوآورانه اختراع کرده اند که قادر به کاهش زمان شارژ از هشت ساعت به ۱۵ دقیقه است. در ادامه با ديجيت همراه باشيد.
محققان مؤسسه پلیتکنیک فدرال لوزان (EPFL) ، با ايجاد روش جديدي، قادر به شارژ اتومبیل های برقی با ۴٫۵MW فقط در ۱۵ دقیقه شدند.در حال حاضر، چندین راه مختلف براي شارژ یک وسیله نقلیه الکتریکی، وجود دارد، که بتستگي به نوع و روش شارژ متفاوت است.
مثلاً اگر شما يک اتومبيل تسلا داشته باشيد مي توانيد با مراجعه به ايستگاه سوپر شارژ تسلا که با توان ۱۲۰ KW اقدام به شارژ اتومبيل شما مي کند. براي ۸۰% شارژ، نياز به ۴۰ دقيقه زمان است.
اما اگر اتومبيل شما تسلا نباشد، بنابر اين براي شارژ اتومبيل خود مي توانيد از روش سريع و آهستهاي که در مراکز شارژ دولتي وجود دارد استفاده کنيد.
در روش سريع با توان ۴۳-۵۰ کيلو وات مي توانيد باتري اتومبيل خود را به ميزان ۸۰% در مدت ۳۰دقيقه شارژ کنيد. و در شارژ آهسته با توان ۷-۲۲ کيلو وات در مدت ۳ تا ۴ ساعت، باتري اتومبيل شما ۸۰% شارژ مي شود.
حالا اگر بخواهيد اتومبيل خود را در خانه شارژ کنيد، برق خانه شما با توان ۳ کيلو وات مي تواند اين کار را در مدت زمان ۶ تا ۸ ساعت انجام دهد.
مشکل تمام اين روشها اين است که زمان زيادي براي شارژ نياز است در حالي که مسافت طي شده اين اتومبيل ها کم است. در مقابل سوخت گيري يک باک بنزين يا ديزل که در زمان ۳ يا ۴ دقيقه طول مي کشد، مي تواند مسافتي تا ۱۰۰۰ کيلومتر را طي کند.
محققان بر این باورند که خودروهای برقی تنها در صورتي مي توانند به یک رقیب جایگزین برای خودروهايی با سوخت فسيلي شوند، که سرعت شارژ و مسافت طي شده افزايش يابد، و براي اين کار نياز به يک باتري ليتيوم/يون به اندازه يک وانت است که با توان ۴٫۵ مگاوات معادل برق مصرفي ۴۵۰۰ لباسشويي شارژ شود.
استفاده از چنين ولتاژي باعث ازکار افتان کل شبکه برق رساني خواهد شد، که محققان با استفاده از يک سيستم بافر که به طور مداوم در حال شارژ است، ولتاژ مورد نياز شارژ سريع را تامين مي کند.
زماني که اتومبيل براي شارژ سريع به اين ايستگاه ها مراجعه مي کند با فراهم آوردن ۲۰ تا ۳۰ کيلو وات توسط بافر در مدت ۱۵ دقيقه باتري اتومبيل را براي طي مسافت ۱۵۰km شارژ مي کند. هرچند اين مقدار در مقايسه با اتومبيل هاي با سوخت فسيلي خيلي کم است ولي براي شروع تا حدودي قابل قبول است.
البته محققين بر روي روشهاي ديگري که بتوان باتري اتومبيل هاي برقي را شارژ کرد هستند، مثل انتقال جريان الکتريسيته از طريق آسفالت و يا استفاده از يک شارژر که با سوخت هيدروژن کار مي کند و يا ذخيره انرژي خورشيدي، در هر حال براي رسيدن به بهترين راه همچنان کارهاي زيادي بايد انجام شود.
منبع:btimes