با چهار توربو، BMW M550d قدرتمند ترین شش سیلندر دیزل جهان شد
هرچند هنوز انتشار رسوایی فولکس واگن در مورد اتومبیل های دیزلی که منجر به جمع آوری این خودرو ها از سرتاسر اروپا و جهان شد و باعث افزایش تمایل به خرید اتومبیل های بنزینی را افزایش داد، از ذهن ها پاک نشده، اما این بار BMW نشان داد که هنوز هم در دنیای اتومبیل های دیزلی حرف هایی برای گفتن وجود دارد و با معرفی M550d XDRIVE جدید، با چهار توربو شارژر و موتور شش سیلندر آن، قدرتمند ترین خودرو دیزل شش سیلندر را که تا کنون ساخته شده است را تولید کرده است.
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر/ساعت فقط ۴٫۶ ثانیه
دست مایه چهره M550d تا حد زیادی از سری ۵ استاندارد، اقتباس شده
۵۵۰D دارای چهار توربو شارژر قدرتمند است
مطمئن باشدی که اشتباه نشده، ب ام و واقعا چهار توربو شارژر را در این اتومبیل شش سیلندر M550d XDRIVE نصب کرده است! در این حال M550d و با استفاده از چهار توربو که هر کدام ۱۴ کیلو وات (۱۹ اسب بخار) قدرت و ۲۰ نیوتن متر گشتاور دارند باعث شده که این گل سرسبد به حداکثر توان ۲۹۴ کیلو وات (۳۹۴ اسب بخار)، و گشتاور به ۷۶۰ نیوتن متر دست یابد.
یکی از بزرگترین انتقادات از موتورهای دیزلی، شتاب است که همیشه با تاخیر صورت می گیرد، اما استفاده از تکنولوژی هوشمندانه توربو شارژر چند مرحله در M550d این مشکل را برطرف کرده و رانندگان می تواند همواره بیشترین شتاب و کشش را در تمامی شرایط در اختیار داشته باشد. موتور M550d در خالت عادی ۴۵۰ نیوتن متر نیرو را در ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. اما با استفاده از سیستم توربوشارژر هوشمند این عدد در ۴۴۰۰ دور در دقیقه ثابت بدست می آید.
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر / ساعت (۶۲ مایل در ساعت) را تنها در ۴٫۴ ثانیه طی می کند که برای مدل سدان، این زمان به ۴٫۶ ثانیه افزایش می یابد، هرچند که در هر دو مدل از محدود کننده الکترونیکی سرعت در ۲۵۰ کیلومتر / ساعت (۱۵۵ مایل در ساعت) استفاده شده است. با وجود این بی او و می گوید عملکرد ۵۵۰D بین ۵٫۹ تا ۶٫۲ ثانیه است که بهبود ۱۱ درصدی را نشان می دهد.
با این گشتاور بالا، تنها استفاده از چرخ عقب برای انتقال قدرت هرگز کار عاقلانه ای نیست به همین دلیل بی ام و از سیستم XDRIVE استفاده کرده که باعث می شود نیروی موتور به هر چهار چرخ انتقال یابد، ضمن اینکه لذت رانندگی با اتومبیل های دیف عقب که خاص بی ام و می باشد حفظ شود.
سالها بود که استفاده از سیستم ترکیبی چهارچرخ متحرک در اتومبیل های دزل استفاده نشده بود، آخرین بار در خودروی ورزشی دهه گذشته این سیستم استفاده شده که حالا BMW با ۵۵۰D XDRIVE می خواهد تجربه جدیدی را برای کاربران ایجاد کند. چرجش محدود چرخ عقب برای فرمان پذیری بهتر، طراحی شده برای احساس چالاکی در سرعت های پایین و پایداری در بزرگراه ها، توانایی تنظیم ارتفاع تا ۱۰ میلی متر برای حفظ تعادل و چسبندگی بیشتر تنها بخشی از قابلیت های است که بی ام و در این اتومبیل پیاده کرده است.
به جز قابلیت هایی که در M550d XDRIVE شاهد آن هستیم، مجموعه کاملی از ویژگی های که به صورت استاندارد در سری ۵ بی ام و یافت می شود هم در دسترس است. امکان پارک اتوماتیک، هدایت خودکار ماشین، محدود کننده سرعت تا ۲۱۰کیلومتر در ساعت و…
با تمام این حرفها، ب ام و هنوز جزئیاتی از قیمت گذاری برای M550d XDRIVE منتشر نکرده است.
منبع: BMW