کالبد شکافی موتور یخچال
تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که درون موتور یخچال چیست و چگونه کار می کند؟ این موضوع برای خیلی از افراد کنجکاو سوالیست که شاید هیچ وقت نتوانند جواب آن را پیدا کنند، به همین دلیل در این مقاله می خواهیم درون یک موتور پخچال را شکافته و اجزاء آنرا مورد بررسی قرار دهیم.
همانطور که می دانید موتور یخچال که کمپرسور یخچال هم نامیده می شود، از یک موتور، سیلندر و یک پیستون به همراه شیر های یکطرفه تشکیل شده که با حرکت پیستون درون سیلندر تولید هوا و متعاقب آن خلاء می کند.
همانطور که در تصویر بالا دیده می شود، موتور با حرکت چرخی خود باعث حرکت پیستون در سیلند شده که این کار باعث تولید هوای تحت فشار می شود. این هوا از طریق شیر یکطرفه به سمت لوله خروجی فرستاده می شود. در اینجا چون موتور کاملاً وکیون شده می باشد، گاز سرد کننده که درون محفظه موتور تحت فشار قرار دارد را با فشار به سمت جا یخی در یخچال می فرستد.
این گاز بعد از آنکه از لوله مویی نازک خارج می شود، گرمای درون یخچال را جذب کرده و به مایع تبدیل می شود. سپس این مایع وارد لوله هایی که در پشت یخچال عمل خنک کنندگی را انجام می دهد شده تا گرمای خود را از دست بدهند، بعد از آن دوباره همین مایع از طریق ورودی گاز، وارد محفظه موتور شده تا دوباره همین مراحل طی شود.
از لوله ورودی جهت شارژ، تنها زمانی که نیاز به شارژ گاز یا تعویض روغن داخل موتور باشد استفاده می شود و در مواقع معمول این ورودی بسته شده تا هوای بیرون وارد سیکل گردشی گاز یخچال نشود.
موتور یخچال دارای دو سیم پیچ می باشد، یکی سیم پیچ اصلی و یکی هم سیم پیچ راه انداز. برای خنک شدن سیم پیچ های موتور، درون محفظه زیرین موتور روغن خنک کننده ای قرار دارد که با گاز یخچال هیچ گونه واکنشی انجام نمی دهد و تنها عمل انتقال حرارت را از موتور به بدنه برای خنک شدن انجام می دهد. این روغن عمر مصرف مشخصی دارد و در کولر های گازی که موتور آنها زیاد کار می کنند، باید طی دوره های مشخص تعویض شود.
برایث جلوگیری از لرزش در هنگام کارکرد، موتور بر روی سه فنر ضربه گیر قرار دارد که لرزش های موتور را جذب می کنند تا موتور کاملاً بی صدا کار کند.