BAE نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین
امروزه مدل های مختلفی از هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد که قادر به برخواستن و فرود آمدن به صورت عمودی هستند اما سرعت حرکت این نمونه از هواپیما های بدون سرنشین دارای محدودیت هایی می باشد که برای انجام پرواز های سرعتی مناسب نیستند، همین شرایط باعث شد تا گروهی از دانشجویان دانشگاه کرانفیلد بریتانیا با همکاری مهندسان شرکت BAE Systems بر روی ایده جدیدی کار کنند که علاوه بر قابلیت برخواستن و فرود آمدن به صورت عمودی دارای سرعت حرکتی بالایی بوده که می تواند نسل آینده هواپیماهای بدون سرنشین باشد.
از نکات جالب این هواپیما می توان به استفاده از دوموتور در انتهای دو بال که در جهت خلاف یکدیگر قرار دارند اشاره کرد. نحوه قرار گرفتن این موتور ها اصل اساسی حرکت و نشت و برخواست این هواپیما را شامل می شود. این هواپیما برای برخواستن از یکی از این موتورها استفاده می کند که باعث چرخش کل بدنه به حول حود شده و باعث برخواستن و یا فرود آمدن می شود. در تصور این کار می توان هواپیما را به مانند یک پروانه موتور هواپیما های معمولی در نظر گرفت که با چرخش خود نیروی حرکتی را ایجاد می کند.
زمانه که هواپیما از باند بلند شد، هردو موتور با چرخش در یک جهت باعث حرکت و پرواز هواپیما می شوند. استفاده از دو موتور که در خلاف جهت هم قرار گرفته اند باعث می شود که برای ها کنترل این هواپیما نیازی به سکان نباشد و با تغییر سرعت و یا جهت حرکت به راحتی می توان سمت و سوی حرکت را تغییر داد ضمن اینکه این شرایت باعث می شود که نیروهای مخالف کمتر شده و هواپیما ثبات پروازی بهتری داشته باشد.
همانگونه که در تصوی بالای صفحه دیده می شود، در این هواپیمای بدون سرنشین یک سوراخ بزرگ در وسط قرار دارد. از این سوراخ می توان برای فرود آمدن بر روی دکل ها و میله ها استفاده کرد به طوری که حتی در شرایط بدی مانند فرود آمدن بر روی کشتی که در هوای طوفانی قرار دارد به راحتی می تواند با استفاده از توانایی های ژیروسکوپی که در هواپیما وجود دارد با ئقت بالا فرود بیاید.
منبع: BAE Systems