شل کامیون های هیبریدی خورشیدی تولید می کند
با توجه به اینکه حمل و نقل جاده ای به عنوان بخش مهمی از این صنعت به شمار می آید ولی با توجه به مقررات جدید مصرف سوخت در بسیاری از نقاط جهان، ممکن است شاهد افت کارایی و مقرون به صرفه بودن بخش حمل و نقل جاده ای باشیم! با توجه به اهمیت کاری این حوزه شرکت شل با همکاری شرکت کامیون سازی ایرفولو کامیون جدید خورشیدی را تولید کرده اند که با توجه به صرفه جویی در مصرف سوخت دریچه های جدید را به توسعه صنعت حمل و نقل جاده ای گشوده است.
نمونه اولیه نسل جدید کامیون های خورشیدی شل می تواند در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۱۷/۵ لیتر سوخت مصرف کند! که تنها ۲۹٫۴۹۴ گرم آلایندگی تولید می کند
شرکت ایرفولو دارای سابقه ای طولانی در طراحی مفهومی می باشد در این همکاری نیز طرح اولیه این کامیون را که با استفاده از نمونه اولیه Cabover که در اوایل دهه ۸۰ طراحی شده بود به گونه ای طراحی کرده است که کمترین مقاومت را در برابر فشار هوا داشته باشد.
هیچ تردیدی وجود ندارد که این کامیون نسبت به کامیونهایی که احتمالا در جاده ها در حال حرکت می باشند، بیشترین خاصیت آیرودینامیکی را دارا می باشد، با طراحی خطوط منحنی و کابین سفارشی ساخته شده از فیبر کربن که می تواند با شکافتن هوا نیروی مقاومت کمتری را تولید کند. استفاده از فیبر کربن در بادگیر روی سقف، سپرها و قسمت جلو و عقب این کامیون به همراه جلو پنجره ای که با داشتن کانال هایی که موجب می شود هوا را بعد از عبور به اطراف وسیله نقلیه هدایت کند، در حالیکه نیازی نیست از جریان هوا برای خنک شدن رادیاتور استفاده کند! – این شرایط در آب و هوای سرد بیشتر به چشم می خورد – همه و همه باعث شده که کامیون در هوا بغلطت و عبور کند.
در این کامیون مفهومی از یک موتور Cummins X15 2016 استفاده شده است که دارای ۴۰۰ اسب بخار قدرت (۲۹۸ کیلو وات) و ۱٫۸۵۰ پوند فوت (۲،۵۰۸ نیوتن متر) گشتاور می باشد. ضمن اینکه می توان در صورت لزوم برای افزایش قدرت کامیون از از سیستم اهرمی الکتریکی هیبریدی استفاده کرد. این سیستم به گونه ای است که تنها در سرعت پایین عمل کرده و برای افزایش قدرت کامیون استفاده می شود. همچنین برای کاهش مقاومت لاستیک های بکار رفته در این کامیون با توجه به بار و شرایط جاده توسط یک سیستم مرکزی سفاشی به نام ATIS فشارشان تنظیم می شود.
در روی سقف قسمت بار این کامیون سلولو های خورشیدی نصب شده که می توانند ۵۰۰۰ وات نیروی الکتریسیته تولید کنند. این میزان الکتریسیته می تواند برای شارژ باتری ۴۸ ولت که برای مصارف قطعات الکترونیکی از جمله چراغ های LED، برف پاکن، سیستم تهویه مطبوع، نشانگر ها و حتی مایکروویو درون کابین راننده استفاده می شود.
Starship نخستین بار در رویداد Shell Make the Future و در جاده Sonoma Raceway برای اولین بار آزمایش خواهد شد. این جاده ساحلی که در آیالت متحده قرار دارد طبق قوانین فلوریدا تنها اجاره حرکت کامیون هایی را می دهد که میزان آلایندگی آن ها ۳۶،۲۸۷ گرم باشد، این درحالیست که میزان آلایندگی این کامین چیزی حدود ۲۹٫۴۹۴ گرم می باشد.
در این سفر، تیم پروژه به دنبال تعیین دیگر هزینه های این کامینون می باشند، از میزان دقبق مصرف سوخت تا سرعت و حجم باری که می تواند جابجا کند.
منابع: شل، شرکت کامیون هوافلو